تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

کافی نت و خدمات کامپیوتر ایده

فروشگاه بزرگ پروژه های دانشجویی، تحقیق، پاورپوینت، ورد، فوتوشاپ، اتوکد، تریدی مکس، رویت پروژه های کامل و درجه یک را از ما بخواهید


مقايسه ی معماري ديكانستراكشن و فولدينگ


مقايسه ی معماري ديكانستراكشن و فولدينگ


مقدمه

در بررسي آثار معماري در ادوار مختلف تاريخ مي‌توان به رابطه‌ي مستقيم و عميق بين نحوه‌ي نگرش و ايدئولوژي بشر نسبت به هستي و اعتقادات او و به طور كلي آن چه را فرهنگ مي‌ناميم و آنچه كه به عنوان اثر معماري عرضه مي‌نمايد پي برد.
به اين معني كه نحوه ی تفكر و تفسيرانسان از هستي در شكل‌گيري معماري او به شدت تأثيرگذار بوده است. به عبارت ديگر آن چه به عنوان كالبد معماري شكل مي‌گيرد، متأثر از كيفيات روحي است، كه خالق آن اثر مدنظر داشته است درست به مثابه‌ي نقاشي كودكي كه از روي آن مي‌توان به نحوه تفكر و حالات رواني كودك در هنگام خلق نقاشي‌اش پي برد.
مقارن با تحولات عظيمي كه در چند قرن اخير در حوزه‌ي تفكر صورت گرفته است، معماري نيز دستخوش دگرگوني‌هايي گرديده كه باز خورد آن را مي‌توان در تعدد سبك‌ها مشاهده كرد. به اين معني كه، اين معماري است كه آن تفكرات را توصيف مي‌كند.
هر تفكر جديد و يا نظريه ی علمي تازه باعث ايجاد سبكي نو در معماري شده است.
مطالعه حاضر، كه به عنوان تحقيق درس «آشنايي با معماري معاصر» صورت گرفته است در نهايت چنين نتيجه‌ي كلي را استنباط نموده است.
در اين مطالعه، ابتدا مقدمات فلسفي مرتبط با موضوع بررسي شده، آنگاه در بخش دوم و سوم به تعريف سبك‌هاي ديكانستراكشن و فولدينگ در معماري پرداخته شده و بخش چهارم به مقايسه‌ي اين دو سبك اختصاص يافته است.
در بخش پنجم نيز نتيجه‌گيري و جمع‌بندي موضوعات مورد بحث درج گرديده و نهايت آن كه فهرست منابع مورد استفاده در پايان آورده شده است.
بايد توجه كرد كه در جاي جاي اين تحقيق به ويژه در بخش‌هاي مقايسه و نتيجه‌گيري از برداشت‌هاي فردي استفاده شده است.
به اين معنا كه پس از مطالعه منابع، آنچه به عنوان برداشت فهميده شده درج گرديده است.
هرچند كه در بعضي از موارد از نقل قول‌هاي مستقيم نيز استفاده شده است
بخش اول مقدمات فلسفي
قبل از بررسي ويژگي‌هاي معماري ديكانستراكشن (Deconstruction) و فولدينگ (folding) ابتدا بايد به فلسفه‌اي كه اين دو نوع معماري از آن ملهم گرديده اشاره كنيم.
فلسفه ی هر دو نوع سبك شباهت‌هاي بسيار زيادي دارد و اندك تفاوت بين فلسفه ی آن‌ها در بخش چهارم (به عنوان تفاوت دو سبك) آورده شده است.
مكتب ساختارگرايي (ساخت‌گرايي – structuralism) كه در نقطه‌ي مقابل با ديكانستراكشن قرار دارد، به عنوان يك روش تجزيه و تحليل، در ابتدا توسط فرديناند سوسور (F. Desaussure – 1857 – ( 1913 در زبان شناسي وارد و گسترش پيدا كرد.
ساخت گرايي ريشه‌هاي خودش را به طور مستقيم در هرمنوتيك دارد.
هرمنوتيك كه در آن به بررسي شناخت و فهم و تفسير متن مي‌پردازد، ابتدا در زبان شناسي مطرح بود، اما در فلسفه، روان‌شناسي، جامعه‌شناسي نيز گسترش يافت. در اينجا متن ديگر متن موردنظر زبان شناسان نيست بلكه متن به مثابه‌ي هستي و پديده‌هاي عالم است.
ساخت‌گرايان در هر پديده، عناصري مرتبط با يكديگر مشاهده مي‌كنند و در پي بررسي‌ قوانين حاكم بر اين روابط هستند.
پيدا كردن ساخت‌ها در مواردي مانند قواعد خويشاوندي، اساطير، مناسك اجتماعي، هنرها، تغذيه و... هدف اصلي ساخت‌گرايان است.
از ديدگاه ساخت‌گرايان پديده‌هاي انساني در حكم مجموعه عناصري هستند كه تحت تأثير قوانين حاكم بر آن پديده‌ها، با يكديگر در رابطه هستند.
به عبارت ديگر وقوع پديده‌ها (پديده‌هاي انساني) از ساحت ناخودآگاه انسان) رويدادهايي كه به ظاهر فراموش شده‌اند اما ناخودآگاه در ذهن باقي مي‌مانند و زندگي فرد را تحت تأثير قرار مي‌دهند، علت‌هايي كه وجود دارند، اما آشكار نيستند.) نشئت مي‌گيرد و چون انسان در انجام اين امور آگاهانه عمل نمي كند با بررسي اين پديده‌ها (و حالت تكراري حاكم بر آن‌ها) مي‌توان قوانيني استخراج كرد كه در موارد مشابه هم صادق باشند. (استدلال استقرايي) به طور خلاصه ساخت‌گرايي يك نظريه‌ي روش شناختي است كه در آن مي‌توان هر مسأله‌اي را مورد بررسي قرار داد و قوانين حاكم بر آن مسائل را استخراج و از آن قوانين در جهت پيش‌بيني مسائل بهره جست.ساختار گرایان معتقدند ، بخش بزرگی از آگاهی های ذهن بشر به صورت نا خوداگاه است ، به دیگر سخن مفاهیمی در زندگی اقوام گذشته وجود داشته ، که در زندگی انسان معاصرهم وجود دارد وما از این مفاهیم بعنوان ((کهن الگوها )) یاد می کنیم .
ساخت‌گرايي، نقدي بر فلسفه و انديشه مدرن بود كه در آن تمامي پديده‌هاي انساني از ديدگاه عقل بشر مورد بررسي قرار مي‌گرفت و نقش عوامل ناخودآگاه (مانند تأثيرات فرهنگ، قوميت و..) در بررسي آن پديده‌ها ناديده گرفته مي‌شد.
از سوسور زبان شناس سويسي و استراوس (claude levistrauss – 1908- ) مردم شناس فرانسوي مي‌توان به عنوان نظريه پردازان اين مكتب نام برد.
در نيمه‌ي اول قرن بيستم، از سوي ژان پل سارتر (1980 – 1905) فيلسوف فرانسوي فلسفه‌ي(اصالت وجود) (اگزيستانسياليسم) مطرح گرديد.
سارتر معتقد بود هر فرد ماهيت خويش را شكل مي‌دهد، هيچ دو فرد يا پديده‌ي مشابهي وجود ندارد و بنابراين تجزيه و تحليل ساختي كه مبتني به روش استدلال استقرايي (كشف قوانين و نظم موجود در پديده از طريق مشاهده و بررسي تكرار آن‌ها) است مردود است.
به اين ترتيب فلسفه اصالت وجود (به مثابه‌ي پايه مكتب ديكانستراكشن) نيز ريشه در هرمنوتيك و نحوه‌ي تفسير پديده‌ها دارد با اين تفاوت كه پيروان ساختارگرايي معمولاً متن مداراند، يعني به متن توجه مي‌كنند تا مؤلف آن ولي پيروان مكتب ديكانستراكشن مفسرمداراند، به اين مفهوم كه بيان مي‌دارند هر فردي (مفسري) مي‌تواند تفسيري متفاوت از يك متن واحد داشته باشد. يعني به تعداد افراد (مفسران) از يك متن، تفسير وجود دارد (كثرت معاني).
مكتب فكري ديكانستراكشن كه اساس خود را از فلسفه‌ي اصالت وجود دارد توسط ژاك دريدا (Jaceques Derrida -1930) فيلسوف معاصر فرانسوي پايه‌گذاري شد .
دريدا با ساختارگراها مخالف است و معتقد است چون فرهنگ و شيوه‌هاي قومي هر لحظه تغيير مي‌كنند، پس روش ساختارگراها كه مبتني بر مطالعه ی تكرارها است صحيح نيست.
به عقيده دريدا يك متن هرگز مفهوم واقعي خودش را آشكار نمي‌كند و هر خواننده و يا هركس آن را قرائت مي‌كند (در اينجا مفسر)، مي‌تواند دريافت متفاوتي از قصد و هدف مؤلف آن داشته باشد. به عبارت ديگر يك متن معني واحدي ندارد و كثرت معاني (به تعداد مفسران) در مورد آن درست است پس چون تكرار و مشابهت در كليه متون وجود ندارد روش استقرايي ساختارگرايان مورد سوال است، به همين دليل در بينش ديكانستراكشن ما در يك دنياي چند معنايي زندگي مي‌كنيم.
از نظر دريدا در تقابل‌هاي دوتايي چون روز و شب، زن و مرد، تقارن و عدم تقارن و... يكي بر ديگري ارجحيت ندارد. چون هر فرد مي‌تواند برداشتي متفاوت از معناي اين تقابل‌ها داشته باشد.
به طور كلي در اين مكتب بيان مي‌شود كه هيچ تفسير نهايي از پديده‌ها وجود ندارد.
نكته‌ي حائز اهميت آن است كه تعريف مشخصي از ديكانستراكشن وجود ندارد، زيرا هر تعريفي از آن مي‌تواند مغاير با خود ديكانستراكشن تفسير شود، چون هر فردي به طور مجزا مي‌تواند تفسيرهاي خودش را از يك تعريف داشته باشد.
چون عده‌اي از خود ساختارگرايان با عقايد ساختارگرايانه به مخالفت برخاستند، و به ديكانستراكشن متمايل گرديدند از اين رو به مكتب ديكانستراكشن «پساساختارگرايي» نيز گفته مي‌شود.
به طور خلاصه ساختارگرايان معتقدند :
با استفاده از استدلال استقرايي و بررسي نظم پديده‌هاي مشابه و تكراري مي‌توان روابط پديده‌ها را كشف كرد و چون همه‌ي اعمال انسان از ضمير ناخودآگاه او شكل مي‌گيرد اين تكرار و نظم در پديده‌هاي انساني وجود دارد.

ديكانستراكشن‌ها معتقدند:
هر پديده و هر متني، ماهيت مستقل خود را دارد و هيچ دو فرد يا پديده‌ي مشابه و تكراري وجود ندارد. پس به تعداد مفسران يك متن، تفسير از آن متن وجود دارد و معاني يك متن متكثرند و در تقابل‌هاي دوتايي يك معني بر معني ديگر ارجحيت ندارد.

بخش دوم- معماري ديكانستراكشن

(ديكانستراكشن يعني ساختن ايده‌هاي ساخت‌ناپذير – پيتر آيزنمن)
برپايه مكتب فكري ديكانستراكشن از سال 1998 و به طور دقيق‌تر از اوائل 1980 سبك معماري‌اي به نام ديكانستراكشن ابداع شد.
نخستين بار توسط پيتر آيزنمن( -peter Eisen man – 1932 ( معمار آمريكايي، معماري ديكانستراكشن شكل يافت.
اصول فكري اين مكتب مانند :
- : تعدد و كثرت در معناها
- : عدم ارجحيت در تقابل‌ها و دوگانگي‌ها
در قالب ساختمان‌هايي كه به اين سبك ساخته شده‌اند، كالبد يافت.
در گذشته و همچنين در معماري مدرن و پست مدرن آن چه كه حضور داشته تقارن، تناسب، وضوح، ثبات، مفيد بودن و سودمندي بوده است، در اين تقابل‌هاي دوتايي همواره يكي بر ديگري ارجحيت داشته است. اما آنچه مورد غفلت قرار گرفته عدم تقارن، عدم وضوح، ايهام، ابهام، بي‌ثباتي، فريب، زشتي و عدم سودمندي است.
مطابق با اصول ديكانستراكشن، اين تقابل‌ها و دوگانگي‌ها مي‌بايست در ساحت معماري به نمايش گذاشته شود.
همچنين برخلاف مدرنيست‌ها كه آينده را موردنظر داشتند و بر خلاف پست مدرنيست‌ها كه به گذشته توجه مي‌كردند، در انديشه معماران ديكانستراكشن شرايط امروز به اعتقاد آيزنمن ((اكنونيت)) «presentness» ملاك معماري است زيرا هر فردي اكنون (و بدون توجه به گذشته و آينده خود كه نمي‌توان نقش آن‌ها را در بينش فرد نفي كرد و در عين حال به دليل كثرت معاني در افراد نمي‌توان تشخيص داد چه بخشي از آن بينش به گذشته و يا آينده تعلق دارد «نه اين است و نه آن – هم اين است و هم آن» به معماري توجه مي‌كند)
به عبارت ديگر از نظر معماران ديكانستراكشن، طرح ساختمان بايد منعكس كننده جهان متكثر كنوني باشد و به قرائت‌ها و تفسيرهاي مختلف از طرح اجازه بروز دهد.
اگر ساده بگوييم و درست متوجه شده باشيم، معماري ديكانستراكشن بايد هم پاسخگوي بينش‌هاي آينده‌نگر و هم بينش‌هاي گذشته‌نگر باشد و همه‌ي سلايق را در زمان حال در نظر بگيرد؛ شايد به همين دليل باشد كه سبك ديكانستراكشن را از زير مجموعه‌هاي پست مدرنيسم مي‌دانند. (مكتبي كه به آينده و گذشته توأماً نگاه دارد و در ضمن كثرت گرايي از اصول پست مدرنيسم نيز محسوب مي‌شود).

در معماري ديكانستراكشن فرم‌ها تعميم داده مي‌شوند و تنها پس از آن است كه برنامه‌اي كاركردي ارائه می شود، به جاي اين كه فرم به دنبال كاركرد باشد، كاركرد تابع تغييرشكل مي‌شود بر خلاف مدرنيست‌ها كه مي‌گويند فرم تابع عملكرد است.
در آثار معماران اين سبك، عدم تقارن، ابهام، ايهام، بي‌ثباتي، دوگانگي، چند معنايي و عدم سودمندي همتراز تقارن، وضوح، ثبات، پايداري، يك معنايي و سودمندي مطرح می شود. (اگر درست متوجه شده باشيم در اين سبك، به عنوان مثال هم احجام متقارن وجود دارند و هم احجام نامتقارن ولي آنچه مهم است آن است كه هر دوي اين تقابل‌ها وجود دارند و هر كدام به صورت احجام مستقل با ماهيت جدا به كار رفته‌اند)
كاربرد مصالح متفاوت، ايجاد عدم تعادل در تركيب‌بندي نماي ساختمان از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي معماري ديكانستراكشن تقليدي در ايران است.
از معماران مشهور اين سبك مي‌توان به پيتر آيزنمن، فرانك گهري، زاهاحديد، رم كولهاس، برنارد چومي را نام برد.

بخش سوم -معماري فولدينگ

سبك ديگري از معماري، كه زاييده‌ي مكتب ديكانستراكشن است، و از دهه‌ي پاياني قرن بيستم مطرح گرديد فولدينگ نام دارد.
از نظر مقايسه، فلسفه‌ي فولدينگ كه نخستين بار توسط ژيل دلوز(Gilles deleuze 1925 – 1996) فرانسوي مطرح شد، شباهت بسيار زيادي با فلسفه‌ي ديكانستراكشن دارد:
- : هيچ ارجحيتي در جهان وجود ندارد. (در تقابل‌ها)
- : معاني متون متكثراند (از ديدگاه مفسران مختلف)
- : سلسله مراتب وجود ندارد
به نظر مي‌رسد اين ويژگي فلسفه‌ي فولدينگ كه سلسله مراتب وجود ندارد خود زاييده‌ي اين ويژگي ديكاستراكشن است كه ارجحيتي در جهان وجود ندارد و از اين ديدگاه فلسفه‌ي ديكانستراكشن و فولدينگ كاملاً يكسان هستند.
اما بايد توجه كرد در فولدينگ به عدم وجود سلسه مراتب و طبقه‌بندي و عمودگرايي توجه بيشتري شده است و به جاي آن به افق‌گرايي و هم ترازي اهميت بيشتري داده شده است. (درست مانند گياه ريزم (Rhaizom) به جاي آن كه درخت وار (عمودي) رشد كند در سطح زمين گسترش مي‌يابد) از ديگر نظريه‌پردازان فلسفه‌ي فولدينگ مي‌توان به فيليكس گاتاري فرانسوي (1992– 1936Fielix gauttari)اشاره نمود.
بحث فولدينگ در معماري از اوايل دهه 1990 ، با پيشگامي معماراني چون آيزمن، گهري، زاهاحديد و حتي معمار مدرنيست فيليپ جانسون (Philip johson – 1906-) وارد شد.
فولد يعني چين، لايه، لايه‌هاي هزارتو، در اين نوع معماري هر لايه در كنار لايه‌ي ديگر است، همه چيز در كنار هم است بدون اين كه لايه‌ها در هم فرو روند، ماهيت هر لايه به تنهايي حفظ مي‌شود و همه چيز افقي است، از نظر فولدينگ همه چيز همسطح يكديگرند. به عبارت ديگر در اين نوع معماري با مركز مداري مخالفت مي‌شود و مركز مداري جاي خود را به گسترش در جهت طول (و نه ارتفاع) مي‌دهد.
به عنوان مثال، برج سيزر در 110 طبقه به عنوان نمادي از معماري مدرن و مرتفع‌ترين ساختمان اين سبك در شهر شيكاگو قرار داشت اين برج از تعدادي مكعب روي هم شكل يافته بود كه ارتفاع هر يك از اين مكعب‌هاي عمودي متفاوت بود و هر كدام تا ارتفاع معيني بالا رفته بودند (درست در نقطه‌ي مقابل تفكر فولدينگ كه سلسله مراتب را رد مي‌كرد) اين برج تخريب گرديد، گرگ لين (gereg lynn - 1964) به صورت نمادين با تبر تيشه به ريشه‌ي اين نماد مدرنيته و معماري مدرن زد و عمود گرايي را به افق‌گرايي تبديل كرد. پس از انداختن برج به روي زمين، لين لايه‌هاي هندسي و طويل و قائم الزاويه آن را بر طبق شرايط سايت‌ همانند نوارهاي خميري شكل، در كنار هم قرار داد.
اين لايه‌ها در عين اين كه هر يك خصوصيات خود را حفظ كرده‌اند ولي با توجه به شرايط موجود در سايت، به حالت نرم و انعطاف‌پذير به صورت افقي و بدون هيچ گونه ارجحيتي در بين عوامل موجود در سايت قرار گرفتند.
پيتر آيزنمن به عنوان باني طرح فلسفه‌ي فولدينگ در حوزه‌ي معماري واژه
«week form» يا «فرم ضعيف» را مطرح كرده است فرمي كه قابل انعطاف است و خود را با شرايطي محيطي وفق مي‌دهد همان طور كه ژله با شكل ظرف خود تطبيق مي‌يابد، از اين رو معماري فولدينگ نوعي معماري ارگانيك نيز محسوب مي‌شود به اين معنا كه لايه‌ها در عين اين كه خصوصيات خود را حفظ مي كنند ولي با توجه به شرايط موجود در سايت به حالت نرم و انعطاف‌پذير به صورت افقي و بدون هيچ ارجحيتي در بين عوامل موجود در سايت قرار مي‌گيرند.

ويژگي‌هاي معماري فولدينگ:

- : لايه‌ لايه بودن (چند لايگي) با حفظ ماهيت هر لايه و قرارگيري لايه‌ها در كنار هم
- : افق گرايي و همترازي لايه‌ها
- : فرم‌هاي قابل انعطاف و قابل تطبيق با شرايط محيطي سايت (week form) و معماري ارگانيك
- : در اين نوع معماري تباين‌هايي مانند تقارن، عدم تقارن و... به چشم مي‌خورند اما اين تضادها به نسبت ديكانستراكشن منعطف‌ترند و در هم مي‌آميزند، به عبارت ديگر مثل ديكانستراكشن تضادها كاملاً مجزا نيستند و با عناصر واسطه به هم مربوط‌اند. (اگر درست فهميده باشيم)

بخش چهارم مقايسه ی معماري ديكانستراكشن و فولدينگ

1-شباهت‌ها

1-1-در بسياري از جهات (تقريباً در همه‌ي موارد) ديكانستراكشن و فولدينگ در فلسفه مشابه هستند، و در واقع فلسفه‌ي فولدينگ كاملاً نشئت يافته از فلسفه‌ي ديكانستراكشن است. كثرت معاني و عدم ارجحيت در تقابل‌ها در هر دو فلسفه وجود دارد، اما در فلسفه‌ي فولدينگ تضادها با انعطاف بيشتري در كنار هم قرار مي‌گيرند .
1-2-هم در معماري فولدينگ و هم معماري ديكانستراكشن، هدف اصلي پاسخ‌گويي به قرائت‌ها و تفسيرهاي مختلف از طرح است.
1-3-در معماري فولدينگ لايه‌ها ضمن قرارگيري در كنار هم ماهيت خود را حفظ مي‌كنند (درهم فرو نمي‌روند) همان طور كه در معماري ديكانستراكشن احجام، اشكال، سطوح و... ماهيت خود را حفظ مي كنند.
1-4-هر دو سبك معماري فولدينگ و ديكانستراكشن با الگوبرداري از علم روز، فرم‌هايي را به وجود مي آورند.

2-تفاوت‌ها

2-1- در معماري ديكانستراكشن تضادها و تباين‌ها در معماري به صورت مجزا شكل مي‌يابند، اما در معماري فولدينگ هر چند اين تضادها شكل مي‌يابند اما اين تضادها به صورت انعطاف‌پذيري در هم مي‌آميزند. به عنوان مثال با استفاده از يك عنصر واسطه اين تباين‌ها در هم مي‌آميزند. (دقت داريم، چه در معماري فولدينگ و چه در معماري ديكانستراكشن اين كه مي‌گوييم تضاد به مفهوم ارجحيت يك عنصر در مقابل عنصر متضاداش نيست بلكه به معناي كاربرد همزمان هر دو عنصر متضاد در طرح است.) (اگر درست فهميده باشيم)
2-2-در معماري فولدينگ به نسبت معماري ديكانستراكشن توجه بيشتري به افق گرايي و هم ترازي است.
2-3- در معماري فولدينگ به محيط اطراف سايت همزمان هم توجه مي‌شود و هم در بعضي قسمت‌هاي همان سايت توجه نمي‌شود، به عبارت ديگر بعضي قسمت‌هاي يك طرح، طراحي ارگانيك دارد و بعضي قسمت‌هاي همان طرح، طراحي ارگانيك ندارد.
اما اين توجه به طراحي ارگانيك در معماري فولدينگ از معماري ديكانستراكشن بيشتر است. (اگر درست فهميده باشيم)

بخش پنجم - جمع‌بندي و نتيجه‌گيري

همان‌طور كه در قسمت قبل گفته شد، هم معماري ديكانستراكشن و هم معماری فولدينگ و حتي معماري پرش كيهاني نيز شباهت‌هاي زيادي به هم دارند و در امتداد تجربه‌هاي هم هستند كه اين خود ناشي از محوريت مشترك آن‌هاست كه اين محوريت مشترك همان «علم روز» است.
آن‌ها در پي الگوبرداري از علم روز و انتقال آن مفاهيم به فرم‌هاي معماري هستند و با اندكي تغيير در ويژگي‌هاي هر يك از اين سبك‌ها، نام آن‌ها تغيير كرده است.
اين مسأله (توجه به علم روز) نه تنها در اين سبك‌ها، و نه فقط در معماري، بلكه در همه‌ي جوانب زندگي بشر امروز تأثيرگذارده و با جهت‌گيري‌اش، سمت و سوي بسياري از مسائل را عوض مي‌كند.
هر نظريه ی جديد (در فلسفه و روان شناسي و جامعه شناسي و علوم تجربي و...) چون طوفاني مي‌ماند كه ساير اركان زندگي بشر را با اصول خود همسو مي‌سازد و در واقع، معماري نيز به عنوان يكي از اين اركان مي‌تواند تجسم اين تفكرات باشد.
از همين جاست كه مي‌توان به رابطه‌ي تعدد تفكرات و بينش‌ها و تعدد سبك‌ها (به خصوص در سال‌هاي اخير) در معماري پي برد.
اگر صنعت را به مفهوم عام آن در نظر بگيريم (صنعت: هنر، علم و...) مي‌توان همه‌ي اين موارد را در جمله‌ي زير خلاصه كرد:
صنعت (به مفهوم عام آن) چيزي نيست جز بر آمدن اجسام مادي از اين كيفيات روحي (نظريه‌ها، بينش‌ها، تفكرات و ...)
اسامي خاص:
استراوس – كلود لوي Claudelevi Strauss
آيزنمن – پيتر Peter Eisenman
پسا ساختارگرايي Post Structuralism
چومي – برنارد Bernard Tsehumi
حديد – زاها Zaha Hadid
جانسون – فيليپ Philip Johson
دريدا – ژاك Jacequse Derrida
ديكانستراكشن Deconstruction
دلوز – ژيل Gilles Deleuze
ريزم RhaiZom
ساختارگرايي Structuralism
سوسور – فرديناند F.De Saussre
فرم ضعيف Weak Form
فولدينگ Folding
كولهاس – رم Rem Kool Hass
گهري – فرانگ Frank Gehry
گاتاري – فيليكس Felix Gattari
لين – گرگ Gereg Lynn

فهرست منابع
1-ديباج، سيدموسي. «بررسي زمينه‌هاي عام فلسفي ديكانستراكشن». مجله‌ي معماري و فرهنگ. سال اول، شماره 4، (بهار 1379)، ص 70.
2-رضاقلي، علي. جامعه شناسي نخبه‌كشي. تهران: نشر ني، 1377 ، چاپ هشتم.
3-قباديان، وحيد. «مباني معماري فولدينگ». مجله‌ي معماري و فرهنگ. سال اول، شماره 4، (بهار 1379)، ص 87.
4-قباديان، وحيد. مباني و مفاهيم در معماري معاصر غرب، تهران: دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي، 1384 ، چاپ سوم.
5-محسني، منوچهر. مقدمات جامعه‌شناسي. تهران: ديبا، 1368 ،چاپ پنجم.
6-معماري ديكانستراكشن، معماري ديكانستراكتيويست. تهران: انتشارات پيام ، 1372، چاپ اول.
7-محمد نقوي، سيدعلي. جامعه‌شناسي سال سوم رشته‌ي ادبيات و علوم انساني. تهران: شركت چاپ و نشر ايران، 1371.
8-سایتهای مورد استفاده :
Arscomica .org /eisen man .html
W3.uniroma 1 it /
Tech-des-mainframe 3.htm

  انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 517

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

دانلود مجموعه علائم موردنیازگرافیکی برای تحلیل سایت معماری   ... ...

مجموعه ارزشمند فایل اکسل چک لیست کلیه مراحل اجرا و نظارت ساختمان از تخریب تا پایان کار

مجموعه ارزشمند فایل اکسل چک لیست کلیه مراحل اجرا و نظارت ساختمان از تخریب تا پایان کار

* مجموعه ارزشمند فایل اکسل چک لیست کلیه مراحل اجرا و نظارت ساختمان * +از تخریب تا پایان کار+   ویژه مهندسان ناظر و مجری کلیه رشته های ساختمانی معماری-سازه-مکانیک-برق-گاز   +ناظریار،یار مهندسان ناظر+ یکی از مهمترین دغدغه های ذهنی تمام مهندسان ناظر و مجری ... ...

نقشه اتوکد جزئیات  شناژ بندی دیوار بلوک سیمانی  محوطه

نقشه اتوکد جزئیات شناژ بندی دیوار بلوک سیمانی محوطه

این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید (کلیک کنید) شامل نقشه حصار  با دیوار بلوک سیمانی , جزئیات حصار کشی در زمین شیبدار , جزئیات فنس کشی داخل محوطه , جزئیات مربوط به لولای درب ورودی نمایی از نقشه: توجه: این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید (کلیک ... ...

فایل اتوکد پلان پیست اسکیت -1

فایل اتوکد پلان پیست اسکیت -1

قبل از خرید نکات پایین صفحه را مطالعه فرمائید. نمایی از فایل: ... ...

پروژه مجتمع مسکونی (به همراه تمامی فایل ها و مدارک و رندر های مورد نیاز)

پروژه مجتمع مسکونی (به همراه تمامی فایل ها و مدارک و رندر های مورد نیاز)

پروژه فوق العاده کامل طراحی مجتمع مسکونی به همراه فضاهای جانبی، با طراحی خاص و مدرن (با توجه به اصول معماری درطراحی پلان، حجم،سایت و ... و ستون گذاری کامل) می باشد و بالاترین نمره را کسب کرده است. فایل های این پروژه شامل: آلبوم کامل مدارک (پلان ها، نماها، مقاطع، پلان ... ...

نقشه کامل شهرک جدید سهند

نقشه کامل شهرک جدید سهند

ما برای شما باکس کاملی از شهرک جدید سهند رو برای شما گذاشتیم تا در صورت لزوم از آن بهره کامل و مفیدی را از آن داشته باشید  هدف ما این است که نگران هیچ چیزی نباشید ما تمامی نیاز های شما رو بر آورده میکنیم و با ما مشکلات با شما کاری ندارند  این باکس شامل تمامی نقاط شهرک ... ...

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

  پاورپوینت 23 اسلاید شامل: موقعیت نقشه تاریخچه فرهنگسرای اشراق بخش های مختلف فرهنگسرا تحلیل فرم ومصالح امکانات عکس ها پلان ها و...   ... ...

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

فهرست مطالبمقدمهتاریخچهتاریخ بنای این پلمشخصات کلی بنای پلنقاش قدیمی از پلمعماری پلوجه تسميهبنا از دید جهانگرداناتصال چهار باغ به پل الله ورديخانتاريخچه ابنيه تاريخى اصفهانايوانچه‏ها و غرفه‏هاى زيباثبت تاريخىميرزا علينقى كمره‏اى متخلص به نقىموقعیت بنامصالح بکار رفته در ... ...

کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی

کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی

دانلود کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی ۲۲۳ ص فرمت Pdf از منابع مهم سوالات تنظیم شرایط محیطی کنکور ارشد معماری   گزیده ای کوتاه درباره آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ۱- شیوه های تبادل حرارتی بدن انسان با محیط اطراف یا عناصر ... ...

نقشه اتوکد فنس کشی محوطه

نقشه اتوکد فنس کشی محوطه

قبل از خرید نکات پایین صفحه را مطالعه فرمائید این بسته شامل فایل اتوکد و فایل ورد روش اجرای فنس کشی می باشد. این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید. یک حصار عمومی ، در مرکز مرز و محدوده قرار می‌گیرد در حالی که یک حصار شخصی با دیوار و شالوده باید درون مرز و ... ...

جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی

جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی

دانلود جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی 29 ص فرمت PDF تایپ شده و پر شده   ... ...

لیسپ تهیه جدول لیستوفر

لیسپ تهیه جدول لیستوفر

این لیسپ لیستوفر مقاطعی را که به فرم زیر در اتوکد تهیه شده ، محاسبه خواهد کرد. توجه: این فایل را از سایت جدید می توانید با تخفیف دریافت کنید (کلیک کنید) برنامه تک کاربره می باشد (قابل استفاده در یک ویندوز) ویدیوی کار با برنامه   نمونه خروجی برنامه ... ...

پاورپوینت معرفی و مطالعات کامل روستای برگ جهان (بررسی محیطی، اکولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و ...)

پاورپوینت معرفی و مطالعات کامل روستای برگ جهان (بررسی محیطی، اکولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و ...)

پاورپوینت معرفی و بررسی مشخصات و ویژگی های روستای برگ جهان  مناسب درس روستا رشته معماری، مطالعات اقلیمی ایران، مطالعات درباره معماری سنتی ایران، بافت شناسی روستا ها و ... پروژه ۱۸۵ اسلاید شامل: ویژگی هاي محیطی و اکولوژیک روستا (موقعیت روستا، آب و هوا، منابع، آب، ... ...

لیسپ درج جدول مختصاتی نقاط انتخاب شده

لیسپ درج جدول مختصاتی نقاط انتخاب شده

این فایل را می توانید از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید (کلیک کنید) عنوان لیسپ:  PCT2 جهت چگونگی استفاده از این لیسپ از لینک زیر کمک بگیرید: لیسپ ها در اتوکد در خط فرمان عبارت "AD" را تایپ کنید. پنجره محاوره‌ای Load/Unload Applications نمایش داده می‌شود. در این ... ...

نقشه اتوکدجزئیات نرده کشی محوطه با پایه های دیوار اجری

نقشه اتوکدجزئیات نرده کشی محوطه با پایه های دیوار اجری

دو شیت نقشه:شامل نقشه های جزئیات نرده کشی محوطه و جزئیات دیوار کشی محوطه نمایی از نقشه: ... ...

پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای شفق(دانشجو) تهران

پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای شفق(دانشجو) تهران

پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای شفق(دانشجو) تهران دارای 66 اسلاید با مباحثی شامل: معرفی فرهنگسرا و معمار آن (کامران دیبا)،تحلیل سایت، اقلیم، بررسی پارک شفق، مشخصات طرح، معرفی فضا ها، استفاده از آثار حجمی در پارک، آنالیز حجم، پلان ها، نما و مقطع، مصالح و ... می باشد. ... ...

دانلود آخرین طرح جامع کامل شهر اصفهان به علاوه بازنگری طرح تفصیلی آن

دانلود آخرین طرح جامع کامل شهر اصفهان به علاوه بازنگری طرح تفصیلی آن

دانلود آخرین طرح جامع کامل شهر اصفهان (نصف جهان)  و در 450 صفحه به علاوه بازنگری طرح تفصیلی اصفهان در 186 صفحهدر قالب pdf (قابل کپی به word) شهر اصفهان در تاریخ ایران و طی پانزده قرن اخیر، پیوسته از شهرهاي مهم ایران محسوب شده و در دوره هاي آل زیار، آل بویه، سلجوقیان و ... ...

پاورپوینت فصل چهاردهم تئوری حسابداری (2)  دکتر ساسان مهرانی

پاورپوینت فصل چهاردهم تئوری حسابداری (2) دکتر ساسان مهرانی

شما کاربران گرامی می توانید پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب تئوری حسابداری (جلد دوم) تألیف دکتر ساسان مهرانی، دکتر غلامرضا کرمی، سیدمصطفی سیدحسینی و مهتاب جهرومی با عنوان تحلیل تضاد در روابط نمایندگی و مدیریت سود را در 45 اسلاید قابل ویرایش از فروشگاه دانشجو 20 با بهترین کیفیت ... ...

جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی

جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی

دانلود جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی48 ص تایپ شده و پرشده pdf * از منابع مهم مبانی نظری معماری و ایستایی و فن ساختمان شامل معرفی دسته بندی ساختمایه هایسنگی،خشتی، چوبی و اجری و انواع طاق و طویزه و گنبد در ساختمانمقرنس،کاربندی،انواع پوشش ها،بادگیر،مناره ... ...

مجموعه  5000 نقشه ویلایی بسیار زیبا سه بعدی بصورت تصویری

مجموعه 5000 نقشه ویلایی بسیار زیبا سه بعدی بصورت تصویری

تصاویر نقشه ویلا, نقشه های ویلایی , نقشه های مسکونی و ویلایی,نقشه خانه های ویلایی, خانه های ویلایی بسیار زیبا,انواع نقشه خانه های ویلایی,نقشه ویلایی و مسکونی ,جدیدترین پلان های ساختمانهای ویلایی,مسکونی,آپارتمانی و اماکن عمومی,پلان ساختمان های ویلایی, مجموعه 5000 نقشه ... ...

خلاصه کتاب مدیریت پروژه با رویکرد فناوری اطلاعات

خلاصه فصول 1،3،5،6،8،9،12 کتاب مدیریت پروژه با رویکرد فناوری اطلاعات  نوشته محمود گلابچی تألیف کتی شوالب 23 صفحه فایل ورد و پی دی اف. این فصول شامل منبع کنکور فراگیر پیام نور رشته مهندسی و مدیریت ساخت زیر مجموعه عمران می باشد. *فایل خلاصه برای رشته فناوری اطلاعات مناسب نیست و ...

دانلود نقشه کامل خانه موسیقی شهر همراه با رندر های تریدی مکس

دانلود نقشه کامل خانه موسیقی شهر همراه با رندر های تریدی مکس

این فایل شامل: _ دارای پلان مبلمان شده واحد های مختلف _ دارای دو عدد نمای مبلمان شده جنوبی ، شرقی ، _ دارای دوعدد برش مبلمان شده طولی و عرضی _ طراحی سایت پلان مبلمان شده _ دارای 9 عدد رندر باکیفیت خارجی و 4 عدد رندر باکیفیت داخلی _ نقشه ها دارای فرمت اتوکدی میباشد ... ...

طرح تفصیلی کامل شهر مشهد

طرح تفصیلی کامل شهر مشهد

طرح تفصیلی کامل شهر مشهد طرح تفصیلی شهر مشهد در قالب pdf و در 7 فایل و شامل 150 صفحه به همراه متن، نقشه، جدول ، جدول کاربری اراضی ، جدول سوات .و ...،می باشد و شامل موارد زیر می باشد: 1- الگوی توسعه و طرح تفصیلی حوزه میانی غربی مشهد - معرفی حوزه میانی غربی - حوزه میانی ... ...

دانلود جزوه مبانی جغرافیای شهری دکتر عظیمی دانشگاه علامه

دانلود جزوه مبانی جغرافیای شهری دکتر عظیمی دانشگاه علامه

جزوه معتبر مبانی جغرافیا شهری آماده برای دانلود مشخصات دانشگاه: علامه طباطبائی استاد: دکتر میترا عظیمی سال: 1400 تعداد صفحات: 144 فرمت: پی دی اف PDF - به صورت اسلاید کیفیت: عالی حجم: 4.54 مگابایت نوع جزوه (تایپی یا دست نویس): تایپی ... ...

فایل max و vray نمای آجری دو نبش

فایل max و vray نمای آجری دو نبش

فایل سه بعدی مکس طراحی نمای ساختمان دو نبش قابل استفاده برای طراحان ساختمان و یا پروژه های دانشجویی آماده برای پرژانته با وی ری.دیتیل های آجری با حجم ساخته شده و قابل استفاده در نماهای دیگر نیز میباشد.نما مدرن و ترکیب ورق و آجر نسوز قرمز بوده که به صورت 4 بند اجرا شده ... ...

خلاصه کتاب ساختمان ها چگونه عمل می کنند_گلابچی_دانشگاه تهران

خلاصه کتاب ساختمان ها چگونه عمل می کنند_گلابچی_دانشگاه تهران

دانلود خلاصه کتاب ساختمان ها چگونه عمل می کنند_گلابچی_دانشگاه تهران 20 ص تایپ شده Pdf ... ...

فایل اتوکد برش  سالن هاکی روی یخ

فایل اتوکد برش سالن هاکی روی یخ

در اقلیم های سرد , انجماد طبیعی دریاچه ها و رودخانه ها , محل های مناسبی را برای اسکیت روی یخ , هاکی روی یخ و کرلینگ فراهم می کند. به همین ترتیب , از استخرهای منجمد ( با فرض آنکه لبه ها به حد کافی مستحکم باشند تا فشار یخ را تحمل کنند) می توان به عنوان میدانهای اسکیت موقت ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • تحلیل و بررسی کتابخانه ملی ایران
  • اطلس پرندگان ایران
  • طرح توجیهی کارگاه تولید درب و پنجره پی وی سی
  • زندگی پنج تن آل عبا
  • موشه سفدی

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "کافی نت و خدمات کامپیوتر ایده" می باشد