تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

کافی نت و خدمات کامپیوتر ایده

فروشگاه بزرگ پروژه های دانشجویی، تحقیق، پاورپوینت، ورد، فوتوشاپ، اتوکد، تریدی مکس، رویت پروژه های کامل و درجه یک را از ما بخواهید


رویكرد شكلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل


رویكرد شكلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل

خلاصه :

رویكرد شكلی به آثار معماری از مباحث مطرح در معماری معاصر است، به‌گونه ای كه متفكران بسیاری با این رویكرد به تحلیل آثار معماری پرداخته‌اند. توجه به فرم اثر بدون‌توجه به مفاهیم شكل‌دهنده‌ی آن و تجزیه و تحلیل روند شكل‌گیری فرم از مهمترین مسائل در رویكرد شكلی هستند كه در این مقاله به آن پرداخته می شود و آثار معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل با این رویكرد تجزیه و تحلیل خواهند شد .

مقدمه :

یكی از نخستین کسانی كه به شكل در معماری توجه ویژه کرد، دوران3 (1760-1834 م.) متفكرو معمار فرانسوی بود. او در سال 1800 میلادی معماری را چنین تعریف کرد : « معماری هنر تركیب اشكال است ، به نحوی كه در تمام ساختمانهای عمومی وخصوصی قابل‌تحقق باشد.» هدف اصلی دوران از این تعریف، تئوریزه‌كردن مباحث طراحی برای آموزش معماری بود كه آنها را در كتاب معروفش به نام « دقت و تأكیدی بر درس‌های معماری» نشان می دهد. عناصر معماری كه دوران از آنها نام می‌برد عبارتند از : «دیوارها، ستونها و طاق‌ها» و با این عناصر به دسته‌بندی و تحلیل آثار معماری دوره‌های مختلف می‌پردازد.

راب كرایر در ادامه‌ی كار دوران به بررسی و تحقیق آثار معماری جهان با توجه به شكل آنها پرداخت. او در كتاب « تركیب‌بندی معماری» شکل های پایه،یعنی مربع، دایره و مثلث را تعریف کرده و براساس آنها به تحلیل آثار معماری پرداخته است. كرایر علم هندسه را مبنای مشترك همه‌ی معماری ها قرار داده و عناصر معماری را به دسته‌های زیر تقسیم می‌كند : 1ـ نقطه 2ـ خط 3ـ سطح 4ـ حجم 5ـ فضای داخلی 6ـ فضای خارجی، و در ترسیم‌های زیادی، حالت‌های گوناگون این عناصر را بررسی می‌كند. او دسته‌بندی بسیار مشخصی در مورد مهمترین سیستم‌های سازماندهی عملكرد دارد كه عبارت اند از: سازماندهی مركزی ، سازماندهی خطی ، سازماندهی مركزی و خطی ، سازماندهی چندشاخه‌ای ، سازماندهی شبكه‌ای ، سازماندهی سطوح مختلف بر روی هم ، سازماندهی پیچ در پیچ .

در مجموع كرایر هم باتوجه به شكل، به‌عنوان تنها مرجع مشترك و با ابزار هندسه به تحلیل معماری می‌پردازد.

كلاوس هردگ از دیگر متفكرانی است كه در تحلیل‌هایش از رویكرد شكلی استفاده می‌كند.او در كتاب « ساختار و شكل در معماری اسلامی ایران و تركستان» به بررسی شكل در معماری ایران و تركستان ــ از فضاهای بزرگ شهری تا یك اتاق كوچك ــ می‌پردازد و با تحلیل نمونه‌های شاخص معماری و مقایسه‌ی آنها باهم ، در جستجوی فهم و درك معماری آنها است. بعنوان نمونه در مقایسه‌ی شكلی یك مینیاتور متعلق به 1520 میلادی و پلان مسجدشاه اصفهان (1630ـ1597 م.) به این نتیجه می‌رسد كه احتمالاً در طرح این مسجد از ساختار شكل آن مینیاتور استفاده شده است.

در این مقاله با رویكرد شكلی آثار معماری دو معمار ارزشمند ایرانی ــ هادی میرمیران(1323) و بهرام شیردل(1330) ــ بررسی و بدون توجه به مفاهیم مطرح شده در آن پروژه‌ها دیاگرام فرم آنها تحلیل می شود.پرسش اصلی در هنگام مقایسه ی آثار این دو معمار این است که فرم چه جایگاهی در آثار این دو معمار دارد؟ در این بررسی هر گروه از آثار در گرایش غالب شکلی حاکم بر آن تعریف شده، اما در هر گروه غیر از گرایش های غالب،گرایش های فرعی دیگری هم دیده می شود.منظور از دیاگرام در این مقاله، خلاصه ی فکر است که به ساده ترین شکل بیان می شود.به عبارت دیگر دیاگرام فرم،خلاصه ی فکر هنرمند در مورد اثر است. طرح این مقاله می تواند آغازگر راهی در تجزیه و تحلیل و نقد آثار معماری معاصر ایران باشد و نگارنده از نظرات کارشناسان استقبال می نماید.

1- آثار معماری میرمیران را می‌توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد :

1-1‌ استفاده از دیاگرام فرم آثار معماری

میرمیران در پروژه‌های ابتدای دهه هفتاد خورشیدی از این روش در طراحی پروژه‌های معماری استفاده كرده است.در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یك اثر معماری، طراحی را آغاز کرده ــ به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع می‌كند ــ و در روند طراحی گاهی پروژه تا آخر، تحت تأثیر دیاگرام اولیه باقی مانده و گاهی دچار تغییرات شگرفی شده است.

میرمیران در پروژه فرهنگستان‌های ایران (اردیبهشت 1373) با استفاده از عناصر فضایی معماری ایران مانند : مدخل، صفه، دروازه، چهارطاق، حیاط و ایوان شروع به طراحی كرده و در روند طراحی از تناسبات افقی و عمودی مسجد كاج اصفهان ( در حدود 1325 م.) هم استفاده کرده و در نهایت به پروژه‌ای دست یافته كه دیاگرام فرم آن تاحدودی تحت تأثیر دیاگرام فرم مسجد كاج اصفهان است.

در پروژه كتابخانه ملی ایران (دی ماه 1373) كه به فاصله زمانی اندكی نسبت به پروژه فرهنگستان‌ها طراحی شد، یكباره دیاگرام فرم پروژه متحول می شود. البته این تحول در اثر آشنایی میرمیران با شیردل و تأثیری كه از او می‌گیرد، حاصل شده است.گفته شده" او از شکل تجرید شده ی دماوند در ایجاد فرم طرح خود استفاده کرده است" اما به‌نظر می‌رسد دیاگرام فرم این پروژه تحت تأثیر پروژه‌ی سردر ورود به یك غار باستانی (72ـ1967) اثر ماسیمیلیانو فوكساس است.البته پروژه‌ای كه در نهایت خلق شده، دارای شكلی منحصر به فرد است و به تعبیر بهرام شیردل از معدود پروژه های آن مسابقه بود که قابل مطرح شدن در عرصه ی بین المللی است.

پروژه‌ی دیگری كه در این گروه قرار می‌گیرد، مجموعه ورزشی رفسنجان (80ـ1373) است.این پروژه هم تحت تأثیر دیاگرام فرم یك یخچال سنتی است كه در نزدیكی سایت پروژه قرار دارد. این پروژه تفاوت شكلی زیادی با یخچال موردنظر ندارد ، بلکه تفاوت عمده در تغییركاربری و مصالح ساختمانی آن است. بنابراین خلاقیتی برای آفرینش فرم معماری صورت نگرفته است.

2-1 استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت

در این مرحله میرمیران با استفاده از فرم‌های موجود در طبیعت یا آثار هنری موجود ، شروع به طراحی کرده و در روند طراحی كاملاً از آنها فاصله گرفته و به پروژه ای با دیاگرام متفاوت دست می‌یابد.

او در پروژه موزه ملی آب ایران (1374) از خواص شكلی دو عنصر آب و خاك استفاده می‌كند و به اصطلاح تر و خشك را باهم می‌بیند و به آن‌ها تجسم می بخشد. فرمی كه در نهایت خلق شده بسیار بدیع است و ارتباط عمیقی با سایت پروژه دارد. البته به نظر می رسد رابطه ی ظریفی بین دیاگرام شکل این پروژه و دیاگرام شکل پروژه ی ترمینال بین المللی بندر یوکوهاما اثر کاتزیو سجیما وجود دارد.

در پروژه كتابخانه مجلس كانسای- ژاپن (1375)، او و همكارانش با سه ‌دیاگرام، فرم پروژه را تكمیل كردند. ابتدا ساختار سه‌قسمتی شعر هایكو مدنظر میرمیران قرار گرفت ، سپس به پیشنهاد دانشمیر از مجسمه‌ی آلبرتو جیاكومتی ــ دستانی كه تهی را دربرگرفته‌اند ــ استفاده شد وساختار سه‌قسمتی موردنظر به دو فرم و یك فضای بینابین تبدیل شد. (این دیاگرام در آینده بیشتر مورداستفاده ی میرمیران قرار می‌گیرد) و در نهایت با نظر شیردل مجسمه‌ای از رایمو اوتراینن (TOMENA,1976) آخرین تأثیر را بر فرم كتابخانه گذاشت و باعث شكل‌گیری خطوط افقی و برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی در پروژه شد. در مجموع پروژه‌ای كه حاصل شد، دارای دیاگرام فرم جدیدی است و به‌نظر می‌رسد از موفق‌ترین پروژه‌های معماری معاصر ایران است.

اثر دیگری كه در این گروه قرارمی گیرد ، پروژه بانك توسعه صادرات ایران (1376) است. دیاگرام فرم پروژه از مكعبی شكل گرفته است كه شكافی در‌آن قرار دارد و یادآور فرم گاوصندوقی است كه در‌ش اندكی بازمانده است. همچنین به‌نظر می‌رسد پوسته‌ی خارجی پروژه تحت تأثیر اثری از رابرت اسمیتسون بنام Strati Pendenti (1988)است.

3-1 استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین

این دیاگرام را می‌توان در آثار گذشته‌ی میرمیران هم مشاهده كرد، اما در چند پروژه ی متاخر‌ نقش اساسی را در سازماندهی پروژه‌ها به‌عهده می‌گیرد.خصوصیت اصلی این فضای بینابین، تركیب‌شدن با فضاهای عمومی و شهری است و به‌نظر می‌رسد میرمیران در این آثار به زبان شخصی ویژه ای دست یافته و دیاگرام فرم جدیدی از آن حاصل شده است.

پروژه كانون وكلای دادگستری تهران (80- 1374) ازجمله آثاری است كه درآن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده است. این پروژه هم مانند پروژه كتابخانه كانسای از مكعبی تشكیل شده است كه یك فضای تهی به‌صورت مورب آنرا بریده است. استفاده از فرم ترازو (نماد عدالت) بعنوان دیاگرام فرم اولیه، تأثیر به‌سزایی در معلق‌شدن دو قسمت حجم داشته است و باعث‌شده فرم‌ها در فضای بینابین بصورت معلق دیده شوند.

میرمیران در پروژه توسعه حرم حضرت معصومه (1378) هم از این دیاگرام استفاده می‌كند. دیاگرام فرم پروژه از دو حجم، یكی بزرگ و دیگری كوچك با فضایی بینابین آنها شكل گرفته است. فضای بینابین گذری شهری است كه مردم را به‌طرف سمت سایت هدایت می‌كند. در شكل‌گیری فرم این پروژه،منابع دیگری مانند: الهام از «موجهایی كه در اثر وزش باد در شن‌های كویر و یا آب دریاچه پدید می‌آید»، و برداشتی از جریان معماری نواری هم تأثیر داشته است.

دیاگرام مورد بحث در پروژه‌ی سفارت ایران در فرانكفورت (1379) به اوج بیان شكلی خود می‌رسد. در این پروژه هم فضای بینابین به گذری عمومی تبدیل‌شده و هم به رابطه ی شهر و معماری توجه ویژه شده است.

سرانجام جالب است بدانیم كه دیاگرام فرمی كه میرمیران در این پروژه‌ها از آن استفاده كرده است در دوره‌ی عیلامی برای سازماندهی معابد استفاده می شده است. راه موربی كه به درون معبد وارد می شد ، فضا را به سه قسمت تقسیم می كرد.

2- آثار معماری شیردل را هم می‌توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد :

1-2 استفاده از دیاگرام‌های هندسه فولد

شیردل قبل از بازگشت به ایران ،سه پروژه‌ی موفق در عرصه‌ی بین‌المللی طراحی کرد كه همه‌ی آنها اهمیت د‌ارند. بحث اصلی در شكل‌گیری فرم این پروژه‌ها، هندسه ی فولد و سطوحی است که بر هم تا می شوند. شیردل در این‌باره گفته است : " بحث درباره‌ی نظریه‌ی فولدینگ تقریباً دوسال است كه به‌صورت فعلی مطرح شده است و به‌نظر من از تحولاتی است كه در كار ما و آرشیتكت‌های دیگری كه به آن شهرت یافته‌اند، پدید آمده است. همه‌ی پروژه‌هایی كه طراحی كرده‌ایم، در ادامه‌ی یكدیگر قرار دارند، تحولی كه خود پایه‌ی تحول دیگری می‌شود. زمانی كه پروژه‌هایی را در لوس‌آنجلس آغاز كردیم و بخصوص طرح كتابخانه اسكندریه، اساس طراحی بر فولدینگ بود، بدون‌آنكه از این مبحث ریاضی كه یك ریاضی‌دان فرانسوی پایه‌گذار آن است اطلاعی داشته باشیم.برحسب اتفاق با این نظریه آشنا شدیم و در پروژه‌های بعدی با دقت نظر بیشتری نسبت به آن، فضاها را طراحی كردیم. مثلاً در طرح نارا ،كار قبلی را ازنظر فضایی با این نظریه‌های ریاضی تطبیق دادیم."

به‌نظر می‌رسد كه طرح تالار همایش نارا 44 (1992) بجز هندسه فولد، (دیاگرام زین اسبی كه 90 درجه چرخیده است) تحت تاثیر یكی از اسكیس‌های اولیه ی پیتر آیزنمن در طرح مجموعه نانوتانی ژاپن (92ـ1990) است. مسئله‌ی دیگری كه در مورد این طرح مطرح شده است، شباهت ساختار فضایی معابد بودایی با ساختار فضایی پروژه ی نارا است، كه در اثر مقایسه‌ی دیاگرام فرم آنها متوجه این مسئله خواهیم شد. در مجموع فرم بدست‌آمده بسیار پیچیده و پیشرو بوده كه در سطح بین‌المللی مطرح شده است.

پروژه‌ی دیگری كه در آن از هندسه فولد استفاده شده ، موزه ملی اسكاتلند ( 1992 ) است كه با فاصله زمانی اندكی از تالار همایش نارا طراحی شده است. الهام ازعناصر موجود در طبیعت نقش اساسی در بوجودآمدن فرم این پروژه داشته است.شیردل در مورد این پروژه گفته است:"حجم كلی ساختمان خصوصیاتی نظیر Great Glen (دره‌ای در اسكاتلند)، كوههای Grampian، پیچ و خمهای كالدونیا و سنگ‌های ایستاده باستانی و مرموز را تقلید می‌كند."

2-2 استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری

شیردل در این مرحله به مجسمه‌های رایمو اوتراینن (94ـ1927) علاقه‌مند شد و در پروژه‌های معماری اش از دیاگرام فرم آثار اوتراینن استفاده كرد و توانست به پروژه‌های موفقی ازلحاظ تولید فرم و فضای تجربه نشده دست یابد. همچنین جریان معماری نواری- كه محصول دوران پست‌مدرن و نگاه پلورآلیستی به جهان هستی است- در این دوره موردتوجه شیردل بوده است.

به نظر میرسد در پروژه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (1374) شیردل از دیاگرام فرم یكی از آثار اوتراینن استفاده كرده و توانسته به خلق فرمی بدیع در طرح فرودگاه دست یابد. در اثر مقایسه ی این دو اثر می توان وجوه مشابهی را در آنها دید. كشیدگی در امتداد افق و لایه لایه شدن فضا از مهمترین ویژگی های شكلی این پروژه است .

پروژه بانك توسعه صادرات ایران (1376) از موفق‌ترین آثار شیردل در این دوره است كه در طرح آن از دو دیاگرام استفاده شده است.ساختار اصلی این پروژه از كنار هم قرار دادن برش‌هایی از دیاگرام Cusp بدست آمده است. اما به‌نظر می‌رسد دیاگرام فرم یكی دیگر از آثار اوترایننWater Shadow,1980 در شكل‌گیری این اثر نقش به‌سزایی داشته است. در مجموع فرم نهایی خلق شده از فرم‌های بسیار پویا است. به‌گونه‌ای كه پروژه تعداد نامحدودی نما دارد و مسئله‌ی طراحی نما به‌صورت سنتی، در این پروژه مورد نقد قرار گرفته است.

در طرح توسعه حرم حضرت معصومه (1378) به نقش حیاط و فضای خالی آن در مركز توجه می شود. از آنجا كه مركز در فضاهای معماری ایران دست‌نیافتنی است، در این پروژه هم مركز دست‌نیافتنی شده و كل پروژه حول این مركز و مركز دیگری كه در خارج از طرح قرار دارد، شكل گرفته است.

همچنین به‌نظر می‌رسد كه در طرح نماهای داخل حیاط و نحوه‌ی قرارگیری گنبد در حجم بنا از دیاگرام فرم یكی دیگر از آثار اوتراینن(Light Ship,1978) استفاده شده است. اما نكته‌ی قابل‌توجه در این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر این دوره، نقدی است كه به دیاگرام فرم معماری‌های گذشته وارد شده است. دیاگرام معماری‌های قبل از معماری مدرن «فرم بر روی زمین» بود، در دوره معماری مدرن« فرم بر فراز زمین» دیاگرام غالب شد و اما در دوره معاصر، دیاگرام «فرم از زمین» مطرح شده است كه در این پروژه‌ شیردل به این دیاگرام معماری معاصر توجه کرده است.

3-2 استفاده از دیاگرام فرم بدون مركز

شیردل در پروژه‌های اخیرش نوعی بازگشت به معماری ایران را تجربه كرده است. سازماندهی فرم در اطراف یك تهی، ساختاری است كه منشاء شكل‌گیری مساجد ، مدارس و خانه‌های بسیاری در معماری ایران بوده است. البته این سازماندهی، كه شیردل حول تهی مطرح می‌كند،بسیار پیچیده‌تر است و با خود مفاهیم معماری معاصر را به‌همراه دارد. ــ مانند طرح توسعه حرم حضرت معصومه كه به آن اشاره شد ــ او در پروژه مجموعه مسكن استیجاری یزد (1379) از این سازماندهی استفاده كرده و دو فضای خالی عظیم را در مجموعه قرار داده و با شبكه راههای شیب‌دار و پیوسته‌ای، سطوح مختلف پروژه را سازماندهی می‌كند.

او در این باره گفته است : «سازماندهی فضایی عناصر سایت در اطراف یك تهی صورت می‌گیرد و این خود استعاره‌ای است از اینكه در بافت شهرهای ایران ما نومنتالیسم مورد نقد قرار گرفته و مركز وجود ندارد.»

نكته‌ی دیگری كه شیردل همواره بدان توجه دارد- و در کار میر میران هم به آن اشاره شد- ، رابطه ی شهر با طرح معماری پروژه است، كه در این پروژه باعث به وجود آمدن راهی عمومی شده است كه از بین ساختمان های موجود حرم و پروژه ی شیردل می‌گذرد وگذرهای اطراف را به هم متصل می كند .

پروژه دیگری كه به دقت بحث رابطه ی شهر با معماری و دیاگرام فرم از زمین در آن مطرح شده است، سفارت ایران در برزیل (1380) است. ساختار پروژه از كنارهم قرارگیری سه ‌فرم با سه‌كاربری مشخص بوجود آمده است، كه به‌نظر می‌رسد علاوه بر ساختار فضایی باغ ایرانی، تحت تأثیر دیاگرام فرم خانه‌ی شماره 10 جان ‌هیدك هم می‌باشد. سه گذر طراحی شده در طرح، حول یك تهی به ‌هم می‌پیچند و فضایی خالی را در دل حجم پروژه بوجود می‌آورند. ارتباط این خالیِ معلق به‌طور آگاهانه با زمین قطع شده است و درمجموع با این پروژه، شیردل بیشتر به هدف اصلی‌اش كه همانا خالی‌كردندر معماری است، نزدیك شده است. سرانجام شیردل در طرح مركز فناوری نهاد ریاست‌جمهوری (پاییز 1380) دوباره به فضای خالی در مركز روی می‌آورد و فضاها را حول یک تهی سازماندهی می‌كند. نکته ی قابل توجه پس از مطالعه ی آثار شیردل، دسته بندی خود او از پروژه هایش است. -که به دسته بندی نگارنده بسیار نزدیک است- او آثارش را به چهار دوره تقسیم می کند: " 1.پروژه اول معماری 2. پروژه دوم معماری 3. پروژه سوم معماری 4. پروژه چهارم معماری."

نتیجه گیری

در مجموع از این مقاله می توان به نتایج زیر دست یافت:

1. میرمیران و شیردل در فرایند طراحی معماری،از یک دیاگرام فرم به عنوان نقطه ی آغاز طرح استفاده می کنند.این روش شاید اولین بار توسط مارسل دوشان ابداع شده باشد.دوشان هنگامی که با دخل و تصرف در مونالیزای داوینچی اثری بنام L.H.H.O.Q. تولید کرد،آغازگر راهی بود که تحت عنوان حاضر-آماده (Ready-Made) معروف شد و شاید بتوان استفاده از دیاگرام فرم آثار موجود را در معماری میرمیران و شیردل در ادامه ی کار دوشان قرار داد که در نوع خود روش بسیار مطرحی در طراحی معماری معاصر محسوب می شود. به عنوان نمونه میتوان به استفاده ی رم کولهاس از دیاگرام فرم ویلا ساووا ی کوربوزیه در پروژه ی ویلا دال آو اشاره کرد.

2. میرمیران بیشتر بر فرم و ویژگی های تندیسگونه ی آن تاکید می کند و این ویژگی باعث به وجود آمدن شباهت هایی در کل کارهای سه دوره ی مورد بحث این مقاله شده است و از این جهت شاید بتوان کارهای او را با کوربوزیه مقایسه کرد که همواره یکی از دغدغه های او هم فرم تندیسگونه ی پروژه بود (مانند نمازخانه رنشان.)

3. شیردل به فضا و روابط فضایی بین احجام توجه می کند و به همین دلیل در هر دوره فرمی که تولید می کند ،دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به فرم های قبلی است و از این جهت می توان آثار او را با جان هیدک مقایسه کرد،که دغدغه ی فضا و روابط فضایی بین احجام را داشت (مانند پروژه ی ماسک برلین.)

4. با دقت در روند شكل‌گیری آثار معماری این دو معمار ‌ می‌توان بازگشتی به معماری ایران را در آثار متاخر آنها مشاهده كرد. میرمیران با کاستن از فرم و افزودن به فضا(حرکت از ماده به روح) و شیردل با توجه به فضای خالی در مرکز به دنبال برقراری ارتباط با معماری ایران هستند که هر دو روش حرکتی در جهت پیشبرد معماری ایران در عرصه های بین المللی است.

 

  انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 535

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

دانلود مجموعه علائم موردنیازگرافیکی برای تحلیل سایت معماری   ... ...

مجموعه ارزشمند فایل اکسل چک لیست کلیه مراحل اجرا و نظارت ساختمان از تخریب تا پایان کار

مجموعه ارزشمند فایل اکسل چک لیست کلیه مراحل اجرا و نظارت ساختمان از تخریب تا پایان کار

* مجموعه ارزشمند فایل اکسل چک لیست کلیه مراحل اجرا و نظارت ساختمان * +از تخریب تا پایان کار+   ویژه مهندسان ناظر و مجری کلیه رشته های ساختمانی معماری-سازه-مکانیک-برق-گاز   +ناظریار،یار مهندسان ناظر+ یکی از مهمترین دغدغه های ذهنی تمام مهندسان ناظر و مجری ... ...

نقشه اتوکد جزئیات  شناژ بندی دیوار بلوک سیمانی  محوطه

نقشه اتوکد جزئیات شناژ بندی دیوار بلوک سیمانی محوطه

این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید (کلیک کنید) شامل نقشه حصار  با دیوار بلوک سیمانی , جزئیات حصار کشی در زمین شیبدار , جزئیات فنس کشی داخل محوطه , جزئیات مربوط به لولای درب ورودی نمایی از نقشه: توجه: این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید (کلیک ... ...

فایل اتوکد پلان پیست اسکیت -1

فایل اتوکد پلان پیست اسکیت -1

قبل از خرید نکات پایین صفحه را مطالعه فرمائید. نمایی از فایل: ... ...

پروژه مجتمع مسکونی (به همراه تمامی فایل ها و مدارک و رندر های مورد نیاز)

پروژه مجتمع مسکونی (به همراه تمامی فایل ها و مدارک و رندر های مورد نیاز)

پروژه فوق العاده کامل طراحی مجتمع مسکونی به همراه فضاهای جانبی، با طراحی خاص و مدرن (با توجه به اصول معماری درطراحی پلان، حجم،سایت و ... و ستون گذاری کامل) می باشد و بالاترین نمره را کسب کرده است. فایل های این پروژه شامل: آلبوم کامل مدارک (پلان ها، نماها، مقاطع، پلان ... ...

نقشه کامل شهرک جدید سهند

نقشه کامل شهرک جدید سهند

ما برای شما باکس کاملی از شهرک جدید سهند رو برای شما گذاشتیم تا در صورت لزوم از آن بهره کامل و مفیدی را از آن داشته باشید  هدف ما این است که نگران هیچ چیزی نباشید ما تمامی نیاز های شما رو بر آورده میکنیم و با ما مشکلات با شما کاری ندارند  این باکس شامل تمامی نقاط شهرک ... ...

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

  پاورپوینت 23 اسلاید شامل: موقعیت نقشه تاریخچه فرهنگسرای اشراق بخش های مختلف فرهنگسرا تحلیل فرم ومصالح امکانات عکس ها پلان ها و...   ... ...

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

فهرست مطالبمقدمهتاریخچهتاریخ بنای این پلمشخصات کلی بنای پلنقاش قدیمی از پلمعماری پلوجه تسميهبنا از دید جهانگرداناتصال چهار باغ به پل الله ورديخانتاريخچه ابنيه تاريخى اصفهانايوانچه‏ها و غرفه‏هاى زيباثبت تاريخىميرزا علينقى كمره‏اى متخلص به نقىموقعیت بنامصالح بکار رفته در ... ...

کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی

کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی

دانلود کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی ۲۲۳ ص فرمت Pdf از منابع مهم سوالات تنظیم شرایط محیطی کنکور ارشد معماری   گزیده ای کوتاه درباره آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ۱- شیوه های تبادل حرارتی بدن انسان با محیط اطراف یا عناصر ... ...

نقشه اتوکد فنس کشی محوطه

نقشه اتوکد فنس کشی محوطه

قبل از خرید نکات پایین صفحه را مطالعه فرمائید این بسته شامل فایل اتوکد و فایل ورد روش اجرای فنس کشی می باشد. این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید. یک حصار عمومی ، در مرکز مرز و محدوده قرار می‌گیرد در حالی که یک حصار شخصی با دیوار و شالوده باید درون مرز و ... ...

جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی

جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی

دانلود جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی 29 ص فرمت PDF تایپ شده و پر شده   ... ...

لیسپ تهیه جدول لیستوفر

لیسپ تهیه جدول لیستوفر

این لیسپ لیستوفر مقاطعی را که به فرم زیر در اتوکد تهیه شده ، محاسبه خواهد کرد. توجه: این فایل را از سایت جدید می توانید با تخفیف دریافت کنید (کلیک کنید) برنامه تک کاربره می باشد (قابل استفاده در یک ویندوز) ویدیوی کار با برنامه   نمونه خروجی برنامه ... ...

پاورپوینت معرفی و مطالعات کامل روستای برگ جهان (بررسی محیطی، اکولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و ...)

پاورپوینت معرفی و مطالعات کامل روستای برگ جهان (بررسی محیطی، اکولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و ...)

پاورپوینت معرفی و بررسی مشخصات و ویژگی های روستای برگ جهان  مناسب درس روستا رشته معماری، مطالعات اقلیمی ایران، مطالعات درباره معماری سنتی ایران، بافت شناسی روستا ها و ... پروژه ۱۸۵ اسلاید شامل: ویژگی هاي محیطی و اکولوژیک روستا (موقعیت روستا، آب و هوا، منابع، آب، ... ...

لیسپ درج جدول مختصاتی نقاط انتخاب شده

لیسپ درج جدول مختصاتی نقاط انتخاب شده

این فایل را می توانید از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید (کلیک کنید) عنوان لیسپ:  PCT2 جهت چگونگی استفاده از این لیسپ از لینک زیر کمک بگیرید: لیسپ ها در اتوکد در خط فرمان عبارت "AD" را تایپ کنید. پنجره محاوره‌ای Load/Unload Applications نمایش داده می‌شود. در این ... ...

نقشه اتوکدجزئیات نرده کشی محوطه با پایه های دیوار اجری

نقشه اتوکدجزئیات نرده کشی محوطه با پایه های دیوار اجری

دو شیت نقشه:شامل نقشه های جزئیات نرده کشی محوطه و جزئیات دیوار کشی محوطه نمایی از نقشه: ... ...

پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای شفق(دانشجو) تهران

پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای شفق(دانشجو) تهران

پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای شفق(دانشجو) تهران دارای 66 اسلاید با مباحثی شامل: معرفی فرهنگسرا و معمار آن (کامران دیبا)،تحلیل سایت، اقلیم، بررسی پارک شفق، مشخصات طرح، معرفی فضا ها، استفاده از آثار حجمی در پارک، آنالیز حجم، پلان ها، نما و مقطع، مصالح و ... می باشد. ... ...

دانلود آخرین طرح جامع کامل شهر اصفهان به علاوه بازنگری طرح تفصیلی آن

دانلود آخرین طرح جامع کامل شهر اصفهان به علاوه بازنگری طرح تفصیلی آن

دانلود آخرین طرح جامع کامل شهر اصفهان (نصف جهان)  و در 450 صفحه به علاوه بازنگری طرح تفصیلی اصفهان در 186 صفحهدر قالب pdf (قابل کپی به word) شهر اصفهان در تاریخ ایران و طی پانزده قرن اخیر، پیوسته از شهرهاي مهم ایران محسوب شده و در دوره هاي آل زیار، آل بویه، سلجوقیان و ... ...

پاورپوینت فصل چهاردهم تئوری حسابداری (2)  دکتر ساسان مهرانی

پاورپوینت فصل چهاردهم تئوری حسابداری (2) دکتر ساسان مهرانی

شما کاربران گرامی می توانید پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب تئوری حسابداری (جلد دوم) تألیف دکتر ساسان مهرانی، دکتر غلامرضا کرمی، سیدمصطفی سیدحسینی و مهتاب جهرومی با عنوان تحلیل تضاد در روابط نمایندگی و مدیریت سود را در 45 اسلاید قابل ویرایش از فروشگاه دانشجو 20 با بهترین کیفیت ... ...

جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی

جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی

دانلود جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی48 ص تایپ شده و پرشده pdf * از منابع مهم مبانی نظری معماری و ایستایی و فن ساختمان شامل معرفی دسته بندی ساختمایه هایسنگی،خشتی، چوبی و اجری و انواع طاق و طویزه و گنبد در ساختمانمقرنس،کاربندی،انواع پوشش ها،بادگیر،مناره ... ...

مجموعه  5000 نقشه ویلایی بسیار زیبا سه بعدی بصورت تصویری

مجموعه 5000 نقشه ویلایی بسیار زیبا سه بعدی بصورت تصویری

تصاویر نقشه ویلا, نقشه های ویلایی , نقشه های مسکونی و ویلایی,نقشه خانه های ویلایی, خانه های ویلایی بسیار زیبا,انواع نقشه خانه های ویلایی,نقشه ویلایی و مسکونی ,جدیدترین پلان های ساختمانهای ویلایی,مسکونی,آپارتمانی و اماکن عمومی,پلان ساختمان های ویلایی, مجموعه 5000 نقشه ... ...

خلاصه کتاب مدیریت پروژه با رویکرد فناوری اطلاعات

خلاصه فصول 1،3،5،6،8،9،12 کتاب مدیریت پروژه با رویکرد فناوری اطلاعات  نوشته محمود گلابچی تألیف کتی شوالب 23 صفحه فایل ورد و پی دی اف. این فصول شامل منبع کنکور فراگیر پیام نور رشته مهندسی و مدیریت ساخت زیر مجموعه عمران می باشد. *فایل خلاصه برای رشته فناوری اطلاعات مناسب نیست و ...

دانلود نقشه کامل خانه موسیقی شهر همراه با رندر های تریدی مکس

دانلود نقشه کامل خانه موسیقی شهر همراه با رندر های تریدی مکس

این فایل شامل: _ دارای پلان مبلمان شده واحد های مختلف _ دارای دو عدد نمای مبلمان شده جنوبی ، شرقی ، _ دارای دوعدد برش مبلمان شده طولی و عرضی _ طراحی سایت پلان مبلمان شده _ دارای 9 عدد رندر باکیفیت خارجی و 4 عدد رندر باکیفیت داخلی _ نقشه ها دارای فرمت اتوکدی میباشد ... ...

طرح تفصیلی کامل شهر مشهد

طرح تفصیلی کامل شهر مشهد

طرح تفصیلی کامل شهر مشهد طرح تفصیلی شهر مشهد در قالب pdf و در 7 فایل و شامل 150 صفحه به همراه متن، نقشه، جدول ، جدول کاربری اراضی ، جدول سوات .و ...،می باشد و شامل موارد زیر می باشد: 1- الگوی توسعه و طرح تفصیلی حوزه میانی غربی مشهد - معرفی حوزه میانی غربی - حوزه میانی ... ...

دانلود جزوه مبانی جغرافیای شهری دکتر عظیمی دانشگاه علامه

دانلود جزوه مبانی جغرافیای شهری دکتر عظیمی دانشگاه علامه

جزوه معتبر مبانی جغرافیا شهری آماده برای دانلود مشخصات دانشگاه: علامه طباطبائی استاد: دکتر میترا عظیمی سال: 1400 تعداد صفحات: 144 فرمت: پی دی اف PDF - به صورت اسلاید کیفیت: عالی حجم: 4.54 مگابایت نوع جزوه (تایپی یا دست نویس): تایپی ... ...

فایل max و vray نمای آجری دو نبش

فایل max و vray نمای آجری دو نبش

فایل سه بعدی مکس طراحی نمای ساختمان دو نبش قابل استفاده برای طراحان ساختمان و یا پروژه های دانشجویی آماده برای پرژانته با وی ری.دیتیل های آجری با حجم ساخته شده و قابل استفاده در نماهای دیگر نیز میباشد.نما مدرن و ترکیب ورق و آجر نسوز قرمز بوده که به صورت 4 بند اجرا شده ... ...

خلاصه کتاب ساختمان ها چگونه عمل می کنند_گلابچی_دانشگاه تهران

خلاصه کتاب ساختمان ها چگونه عمل می کنند_گلابچی_دانشگاه تهران

دانلود خلاصه کتاب ساختمان ها چگونه عمل می کنند_گلابچی_دانشگاه تهران 20 ص تایپ شده Pdf ... ...

فایل اتوکد برش  سالن هاکی روی یخ

فایل اتوکد برش سالن هاکی روی یخ

در اقلیم های سرد , انجماد طبیعی دریاچه ها و رودخانه ها , محل های مناسبی را برای اسکیت روی یخ , هاکی روی یخ و کرلینگ فراهم می کند. به همین ترتیب , از استخرهای منجمد ( با فرض آنکه لبه ها به حد کافی مستحکم باشند تا فشار یخ را تحمل کنند) می توان به عنوان میدانهای اسکیت موقت ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • تحلیل و بررسی کتابخانه ملی ایران
  • اطلس پرندگان ایران
  • طرح توجیهی کارگاه تولید درب و پنجره پی وی سی
  • زندگی پنج تن آل عبا
  • موشه سفدی

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "کافی نت و خدمات کامپیوتر ایده" می باشد